Cloud services en Covid-19

Cloud services en Covid-19
Geschreven door Marcel Martens op 11-02-2021 Laatst bijgewerkt op 12-09-2024

De huidige gezondheidscrisis met de Covid-19-pandemie heeft op alle niveaus voor veranderingen gezorgd; van sociale relaties tot de economie. De markt is geraakt door deze onzekere situatie en bedrijven zijn gedwongen na te denken over hun manier van werken. De wereldwijde gezondheidscrisis heeft geleid tot een economische crisis; bedrijven, ongeacht hun grootte, zijn gedwongen om te zoeken naar een manier om te overleven met minimale kosten en met hun werknemers aan huis gebonden.

Ondernemers van bars en restaurants, salons, kledingwinkels, supermarkten, en vele andere bedrijven in verschillende industrieën voelen de druk, terwijl ze vechten om hun merken overeind te houden. Wanneer het grootste gevaar zometeen is geweken, zullen velen de deuren weer kunnen openen. Maar naast ‘de echt wereld’ is er ook een virtuele wereld die getransformeerd is door de crisis.

 

Covid-19 heeft de Cloud in een belangrijke infrastructuur veranderd

 

De pandemie dwingt bedrijven om efficiënter te werken en de Cloud is naar voren gekomen als de leidende oplossing hiervoor. Consultants en experts in de IT-industrie zijn van mening dat de Cloud een strategisch hulpmiddel is. Het biedt namelijk flexibiliteit, zorgt voor besparingen en je kunt je werk uitvoeren op afstand.

Bedrijven in verschillende sectoren die gebruik maken van Cloud-services, zullen minder zware gevolgen ondervinden van een onderbreking in de bedrijfsvoering door de Covid-19 situatie. Dit komt doordat Cloud-diensten elastisch of rekbaar zijn. De factuur wordt berekend op basis van wat je gebruikt. Dit betekent dat je gemakkelijk kunt opschalen wanneer de vraag naar deze diensten groot is. Bovendien hebben ze geautomatiseerde infrastructuren waar weinig personeel voor nodig is.

Als je terugkijkt naar de vele Cloud-services van de afgelopen 10 jaar, zou je denken dat ze gemaakt zijn om een plotselinge en explosief groeiende vraag in de wereld op te vangen. Iets wat alleen kan worden veroorzaakt door een pandemie. Een intern datacenter, dat niet geautomatiseerd is en veel personeel heeft, zal veel belemmerd worden in deze periode. Maar voor een enorm geautomatiseerd datacenter, dat op elke schaal kan opereren, zullen de effecten van de crisis veel minder zijn.

Dit wordt ondersteund door een studie van Forrester Research. Deze studie beweert dat het Cloud-dienstgedeelte binnen de ICT-markt, datgene zal zijn dat de minste negatieve gevolgen zal ondervinden door de krimpende economie, veroorzaakt door de pandemie en de wereldwijde oliecrisis.

M-IT Services is bijvoorbeeld binnen één jaar verdubbeld… Dit is niet om op te scheppen, maar om je te laten zien dat de vraag naar IT-oplossingen op hoog niveau enorm is toegenomen. Persoonlijk heb ik hier gemengde gevoelens over; ja ik ben trots op onze groei en dat we meer ondernemers kunnen helpen hun problemen op te lossen, maar aan de andere kant zie ik dat vrienden en familieleden hard worden getroffen tijdens deze pandemie.

Marcel Martens – M-IT Services

Bedrijven hebben nu meer dan ooit technologieën nodig die hen, naast het bieden van flexibiliteit voor hun bedrijfsmodellen, helpen op afstand te werken. Om de voortgang van bedrijfsactiviteiten te verzekeren, hebben ze back-up- en opslagsystemen nodig. Tevens moeten er efficiënte manieren zijn om in contact te blijven met hun collega’s. Het werken in de Cloud is voor bovenstaande punten van cruciaal belang. Een economie die werken op afstand, elektronische handel en leren op afstand toejuicht, zal snel groeien dankzij de onvoorziene Covid-19 omstandigheden.

Vóór Covid-19, beschermden maar weinig bedrijven hun data in de openbare Cloud, maar nu neigt iedereen naar Cloud-technologie. Forrester Research heeft zelfs voorspeld dat “In 2021 een extra 20% van de ondernemingen Disaster Recovery (DR) activiteiten naar de openbare Cloud zal verplaatsen – en dit voortaan zo blijven doen.

Cloud-dienstverleners kennen geen overbelasting van het internetverkeer, maar zien enkel nieuw verkeer. Je kunt zeggen dat Covid-19 Cloud-diensten in de schijnwerpers heeft gezet.  


Kansen die jouw business relevant houden tijdens de pandemie dankzij cloud-services

 

Besparen op operationale kosten, ruimte en energie:

De installatie van aanvullende software is niet nodig, want het zijn online diensten. Dit verlaagt de operationele kosten.

Daarnaast is een fysieke ruimte bedoeld voor grote en dure apparatuur niet langer nodig. Dit zorgt weer voor lagere huurkosten en energiebesparingen. Bijvoorbeeld, in onderzoeken van de DOE (United States Department of Energy) schat men voor het jaar 2020 een 45% vermindering van het energieverbruik in vergelijking met de huidige groeitrends dankzij tools, die Cloud gebaseerd zijn.

Veel bedrijven worden gedwongen te sluiten door te hoge bedrijfskosten en in veel gevallen kunnen deze kosten aanzienlijk worden verlaagd door over te stappen op Cloud-diensten. Bedrijven kunnen zelfs besluiten hun kantoren te sluiten en na de crisis virtueel verder te werken om een faillissement te voorkomen.

Elasticiteit:

Cloud-diensten zijn een ware definitie van elasticiteit, oftewel rekbaarheid. Ze passen zich namelijk te allen tijde aan, aan de behoeften van de klant. Als de klant zijn capaciteit moet vergroten of verkleinen, is hij in principe slechts één klik daarvan verwijderd.

Dit betekent dat als je bedrijf plots teruggeschaald moet worden, je alleen betaalt voor wat je gebruikt. En wanneer alles weer zoals voorheen moet werken of er is een plotselinge toename van operationele activiteiten, past de service zich ook aan door de capaciteit te vergroten.

Telewerken (Blijf verbonden met video-meetings):

Een van de belangrijkste kenmerken van Cloud-services is dat je er vanuit huis toegang tot hebt, zonder te bewegen.

Je hebt alleen een internetverbinding en een geschikt apparaat nodig om toegang te krijgen. Videogesprekken hebben persoonlijke relaties – al is het op een andere manier – weten te onderhouden en maken telewerken in veel gevallen mogelijk. Daartussen vind je Microsoft Teams, dat in deze onzekere periode een doorbraak was. Het maakt deel uit van de Always Safe in Business-pakketten die M-IT Services aanbiedt. Hierdoor houden we alle communicatie in één Cloud-tool, zoals Office 365. Microsoft Teams is essentieel voor het houden van vergaderingen of het organiseren van lezingen en conferenties. Dit wordt al volop gebruikt en wordt door sommige mensen het ‘nieuwe normaal’ genoemd.

Ben je eigenaar van een school bent of ben je van plan een school te starten? Cloud diensten kunnen je helpen overleven in deze pandemie:

Dankzij Cloud-services kunnen scholen, en vooral universiteiten, blijven functioneren, zelfs als het Coronavirus nog steeds boven ons hoofd hangt.

De lessen worden nu gehouden met behulp van Cloud-samenwerkingstools, en één leverancier die voorop loopt, is Microsoft met Teams. Deze Cloud-dienst van Microsoft biedt unieke mogelijkheden en functies voor docenten en studenten om op afstand lessen te volgen. Als eigenaar van het team hebben docenten de exclusieve mogelijkheid om (huis)werk toe te wijzen, vergaderingen te starten, content te delen met hun klas (teamleden) en nog veel meer.

Hoewel het nooit hetzelfde zal zijn als een fysieke klasbijeenkomst, zorgt deze Cloud-service ervoor dat scholen doorgaan met de routine van lessen, zoals iedereen gewend is. Platforms zoals Teams of Google Classroom lijken een van de meest haalbare oplossingen te zijn. Zo houden deze tools altijd rekening met persoonlijke gevallen, de technologie of de geografische situatie. In ieder geval kiezen veel universiteiten en hogescholen ervoor om meer te letten op doorlopende evaluatie.

Overal ter wereld volledige toegang:

Cloud-oplossingen zorgen ervoor dat bestanden en projecten voor 100% op internet worden bewaard. De klant en zijn medewerkers kunnen dus hun projecten op elk moment en vanaf elke plaats beheren en bijwerken met enkel een internetverbinding.

Het hebben van een Cloud-oplossing is ontzettend handig, omdat je praktisch de hele operatie van overal ter wereld kunt beheren tegen zeer efficiënte kosten. Vanwege deze crisis heeft Amazon Web Services op een gegeven moment ook verschillende premium services gratis beschikbaar gesteld. Daar zaten onder andere oplossingen voor documentbeheer en videoconferenties tussen.

Hoge veiligheidsnormen:

Cloud-diensten hebben door derden gecertificeerde beveiligingssystemen die de klant ‘krijgt’ bij het aankopen van de diensten.

AWS werkt bijvoorbeeld met grote klanten zoals NASA en Netflix, die veel eisen stellen op het gebied van beveiliging. Daarom zijn zelfs de minimale beveiligingsnormen van de service erg hoog. Ze omvatten bijvoorbeeld hulp bij infrastructuurbeveiliging, beleid -en identiteitsbeheer, beveiligingsmonitoring, controles naar kwetsbaarheden in het systeem en gegevensbescherming.

Gunstig voor startups:

Cloud-diensten zijn ook zeer geschikt voor het MKB en startende ondernemers die hard zijn getroffen door de wereldwijde economische crisis als gevolg van de pandemie.

Dit type service is ideaal voor mensen die over beperkte middelen beschikken om een business te beginnen, aangezien er geen grote investering nodig is wat betreft geavanceerde apparatuur, een grote ruimte of een gespecialiseerde IT-persoon. Bovendien helpen Cloud-diensten een startende ondernemer bij het beter verdelen van zijn of haar beperkte middelen. Zo kan de MKB’er meer investeren in de behoeften aan groei, energieverbruik en gespecialiseerde werknemers.

Digitaal ondertekenen:

Voor veel ondernemers heeft de quarantaine geleid tot een toename van papierwerk en administratie.

Aangezien het nu lastig is om de gebruikelijke instellingen of centra te benaderen, zijn digitale handtekeningen relevanter geworden. Cloud-services zoals Adobe Sign en DocuSign helpen bedrijven om transacties te vergemakkelijken, terwijl Covid-19-protocollen van toepassing zijn.

Met deze Cloud-dienstverleners kun je digitaal en veilig ondertekenen, waardoor de rechtsgeldigheid van de documenten is gegarandeerd, iets waar iedereen op dit moment dankbaar voor is. Het online ondertekenen van contracten was bijvoorbeeld al een realiteit vóór de beruchte pandemie, maar nu komt het veel vaker voor. 


Hoe Covid-19 een explosieve groei heeft veroorzaakt in streaming en virtual desktop Cloud-diensten

Aanzienlijke toename van streaming

Met deze Cloud diensten kunnen kleine bedrijven gunstig concurreren in de IT als het gaat om het verbeteren van hun productiviteit, flexibiliteit en het kunnen nemen van efficiëntere bedrijfsbeslissingen. Elke kleine onderneming die geen gebruik maakt van de Cloud, mist een goudmijn en de gevolgen daarvan kunnen in de toekomst schadelijk zijn.

Verschillende bedrijven hebben in deze crisistijd de tijd ervoor genomen om hun volledige web architectuur te verbeteren. Video streamingdiensten zijn dit jaar per maand met 40% gegroeid. Alleen al in de Verenigde Staten werden in de eerste drie maanden van 2020 161,4 miljard minuten aan video op internet bekeken, terwijl dit in heel het jaar 2019 69,8 miljard minuten was.

Deze toename was een grote uitdaging voor alle streamingdiensten in de Cloud. Hiervoor hebben bedrijven gebruik gemaakt van ‘machine learning’ -toepassingen die, met behulp van eerdere laadgegevens, konden anticiperen op de videovraag van gebruikers. Daarom is het gebruik van de Cloud zo belangrijk, omdat het de mogelijkheid biedt om de infrastructuur zo te schalen zoals gewenst.

Echter is voor de filmindustrie niet alleen ‘streaming’ belangrijk, maar ook het hebben van samenwerkingsdiensten om content in de Cloud te creëren. Een TV reclame van 30 seconden is 10 terabyte aan opslagruimte, en 60 minuten van een serie-aflevering kan oplopen tot een petabyte aan opslag en overdracht. De door de AWS zogeheten ‘content-meren’, zouden alle medewerkers aan een audiovisueel project in staat stellen op afstand samen te werken en alle inhoud op één plek te houden.

 

De opkomst van de virtuele desktops en videogesprekken

De service die na de crisis het meest zal veranderen, is de klantenservice, die zich noodgedwongen moest verplaatsen van kantoor naar huis. De kans dat ze niet terugkeren naar kantoor lijkt vrij groot, dankzij virtuele desktops en services die video meetings mogelijk maken.

Fabrieken zoals die van Volkswagen zijn ook gedwongen om te veranderen, vooral met betrekking tot al hun leveranciers en hun logistiek.

Het gebruik van videoconferenties zal ook meer worden als de quarantaine voorbij is. Zowel organisaties als medewerkers zijn eraan gewend geraakt om gebruik te maken van de beschikbare samenwerkingstools. 

Conclusie

De huidige situatie waarin verschillende industrieën zich bevinden, heeft ertoe geleid dat er opnieuw gekeken moet worden naar de bedrijfs- en werkmodellen om ze dynamischer en flexibeler te maken. Bedrijven met grote servers die in hun kantoren zijn geïnstalleerd, ervaarden dat de toegang tot hun belangrijke gegevens praktisch belemmerd werd door social distancing en door het sluiten van faciliteiten.

Bovendien heeft het sluiten van die faciliteiten gezorgd voor aanzienlijke huurfacturen en onderhoudskosten voor een infrastructuur die bedrijven niet gebruiken. In die zin bieden Cloud-diensten een gouden kans aan om met dit ‘nieuwe normaal’ om te gaan.

    Hulp nodig? Neem contact met ons op Bekijk hier de ervaring van onze klanten  

in Blog
Cloud services en Covid-19
Marcel Martens 11 februari 2021

Deel deze post

Labels

Onze blogs

Aanmelden om een reactie achter te laten
Wat valt onder informatiebeveiliging?