Hey, hallo en welkom bij: wat heb ik vandaag gedaan om mijn bedrijf verder te laten groeien? Voor de kerst heb ik het al gehad over de Mail Merge die we hebben voorbereid en week twee vond ik het een mooie tijd om die te gaan verzenden. Dus ik neem jullie graag mee in hoe ik dat doe. En daarbij ga ik jullie mijn scherm delen en dan kunnen jullie meekijken.
We hebben een korte sales-letter opgesteld, waarin we de medeleden van de ondernemersvereniging Heesch vragen wat ze er van mijn nieuwe product vinden en ik zou hun daar graag een aantal vragen over willen stellen. En ik vraag hun om eigenlijk letterlijk een goedkeuring of ze het goedvinden dat ik ze een keer bel en daar wat opties voor verstuur. Dus ja, ik ga nu switchen naar mijn scherm en dan kunnen jullie mij klein rechts onderin weer zien zoals jullie gewend zijn.
Hier hebben we de voorbeeldbrief die in mijn Google Docs staat. ik ga daarvoor naar Word, die had ik al klaarstaan. Lege document. Ik plak daar die tekst in. Nou, dit vind ik natuurlijk alles behalve mooi. Maar dat gaan we even aanpassen. Ik pak daarvoor ook een nieuwe e-mail, pak mijn handtekening, zodat het er vertrouwd uitziet zoals ik normaal ook relaties zou mailen. En die plakken we hier onderin. Ja, met opmaak behouden. Dit ziet er een beetje rommelig uit. De afstand is allemaal een wat te groot. Passen we even aan aan nul punten. En met vriendelijke groet maken we dan alvast bedankt van. En dan halen we dit weg. Nou, moet natuurlijk allemaal dezelfde kleur hebben. Dus dan kopiëren we de opmaak, passen we die aan.
Het is namelijk zo dat Word uiteindelijk via Outlook gaat versturen, dus die voornaam is waar we uit de lijst… en die ga ik jullie dalijk laten zien, maar die zal ik uiteraard niet alleen voor AVG-redenen, maar ook gewoon privacyredenen blurren, zodat jullie geen adresgegevens van deze leden te zien krijgen.
Nou, qua opmaak vind ik dit zo prima. Even een korte spelcheck, d’r zullen geen fouten inzitten, hoop ik maar. Nee? Ok.
Subscribe to IT Secret Radio channel on youtube
Dan hebben we hierboven bij verzendlijsten, kun je kiezen voor afdruk samenvoegen starten en dan kies ik meestal voor de stapsgewijze wizard afdruk samenvoegen. Kun je ook gebruiken voor brieven, voor enveloppen, etiketten, noem het maar op. In dit geval gebruiken we ‘m voor e-mail. Kies ik volgende. We willen het huidige document gebruiken wat ik net heb gemaakt. Volgende. We gaan daarvoor een bestaande lijst gebruiken die ik hier klaar heb staan.
En dat zijn er dus 117, min de titel, zijn er 116. Ik heb daar huidige klanten uitgefilterd. Zou niet zo netjes zijn om die ook op deze manier aan te schrijven. En dan bladeren, dan kies ik die lijst. Ga ik ook naar mijn Google Drive toe, Marketing M – IT, Mail Merge, deze. Dan willen we inderdaad blad één, tabel één hebben. Ook dit zal ik dalijk wegblurren. We kiezen hier gewoon iedereen. Ik wil iedereen die in die lijst zit aanschrijven. Ok.
Dan gaan we naar de volgende stap. En dan willen we een begroetingsregel of een adres. Maakt niet heel veel uit. Oh nee, dat willen we allemaal niet. Nee, ik kies even gewoon Adresblok en dan zetten we dit allemaal uit. Pakken we alleen de naam, de voornaam en dan Ok.
Die komt dan hierboven want, ja, ik weet niet of je het gezien hebt, maar ik stond achter Hoi en voor de komma. En daarmee krijgen we hier het adresblok, zodat ik iedereen met z’n voornaam kan aanspreken. We gaan volgende, gaan we naar het voorbeeld. Kijk en nou zien we hier Hoi Arno. Hoi Henny. En hierboven kan ik door de geadresseerden heen bladeren naar wie die dalijk de mail gaat versturen. Floris, Hans, Gijs, nou, et cetera, et cetera, het ziet er allemaal goed uit.
Ga ik naar volgende. En dan kan ik nu kiezen voor elektronische post en nou ja, dit heb ik lang niet gedaan, dus ik ben erg benieuwd wat hier nou gaat gebeuren. Oh ja, onderwerpregel, die moeten we nog wel even één verzinnen. Nog eentje. “OVH lid vraagt jouw hulp”. Zou ik dat nou wel doen? Nou ja, meestal mailt de ondernemersvereniging Heesch wel onder OVH. OVH-lid vraagt jouw hulp. En we gaan het gewoon proberen en we zien wel hoeveel reacties er binnenkomen. Niet geschoten is altijd mis.
En huppatee, kijk, alle namen zie ik links bovenin voorbij komen. En dan ben ik dalijk zeer benieuwd of ik iets van 116 verzonden mails heb staan. Laat ‘m maar even rammelen. Kijk, dit is natuurlijk wel even, terwijl die bezig is leuk om over te hebben, want ik had deze mensen toch ook makkelijk aan m’n active campaign of iets dergelijks toe kunnen voegen. Alleen die mensen die hebben natuurlijk niet geopt-in om door mij benaderd te worden. Dus dit is als net zoals gewoon een ouderwetse brief sturen via de post, stuur ik ze nu gewoon persoonlijk een e-mail met de lijst die we met hulp van onze partner hebben verzameld en gemaakt. Dank je wel, Martijn. Even een shout-out.
Ja, dit, ja en gezien eerdere campagnes die we geprobeerd hebben en nogmaals, ik vind campagne echt een fout woord voor Facebook-campagnes. Maar zo noemen ze ze bij Facebook nou eenmaal. Die ja niet het gewenste rendement op hebben geleverd, waardoor we het letterlijk over een andere boeg gooien en dit gaan proberen. Ik zie dat ‘ie klaar is dus ik ga even kijken in mijn e-mail en dan mijn verzonden items of ik daar nu… kijk, wat leuk! Nou, dit zal ik dalijk natuurlijk helemaal d’r uit blurren om even te kijken hoeveel mailtjes hij verstuurd heeft.
Nou, dat is dan nog precies 10 uur ook. Lekker handig, lijkt het weer alsof het een automatisch iets is. Dat was het dus niet, hier het bewijs. Hoeveel heb ik geselecteerd? Nee, dat zijn er iets teveel. Hij laat niet zien hoeveel items ik selecteer. Goed, volgens mij zijn ze dit wel allemaal.
Dus ja, dat is gewoon letterlijk wat we vandaag gedaan hebben om ons bedrijf verder te laten groeien. Ik hoop op reacties. En dat mensen, als je kijkt: alvast bedankt! Doe mee, help me. Als ik jou kan helpen, laat het me vooral weten, dan zal ik het zeker daar waar ik kan je helpen. En ja, voor nu bedankt en tot morgen!
Kijk mee hoe ik Mail Merge gebruik