Rode oceaan vs Blauwe oceaan

Rode oceaan vs Blauwe oceaan
Geschreven door Marcel Martens op 08-05-2019 Laatst bijgewerkt op 26-09-2024

Ik heb de afgelopen 10 jaar geleerd van de meest briljante IT’ers die er zijn. Nu heb ik mijn strategie aangepast om zoveel mogelijk MKB’ers in Nederland te helpen met het groeien van hun bedrijf. De vraag is echter, hoe kun je dat doen zonder kennis van IT? Deze blog is hier om het antwoord te geven. Doe mee en volg mij terwijl ik IT oplossingen leer, toepas en deel om mijn bedrijf te laten groeien met alleen de beste IT oplossingen van vandaag de dag. Mijn naam is Marcel Martens en welkom bij IT Secrets.

Hey hallo, ik ben Marcel Martens.

Vandaag ga ik het met je hebben over de rode oceaan en de blauwe oceaan.

Je weet inmiddels als je mij volgt, ik ben IT’er in hart en nieren. Ik sta er ook soms stomverbaasd te kijken als ik reclame voorbij zie komen, klanten spreek, prospects spreek, partners spreek, maakt niet uit wie, mijn oom, mijn tante, familie, vrienden, kennissen of op een netwerk event, of in een club of waar dan ook, maak even niet uit, dat mensen zeggen van, of in ieder geval heel veel ondernemers die zeggen van: ‘hey jongens, de Office 365 is helemaal de bom, ik moet dan hebben, want dat is wat mijn bedrijf mij gaat helpen naar het volgende niveau.’

En dan denk ik: ‘oh mensen, oogkleppen, oogkleppen… De rode oceaan!’.

DE RODE OCEAAN vs DE BLAUWE OCEAAN

M-it VS andere

Hij komt van Steven Larsen, niet van mij maar ik vond het wel echt super toepasselijk en hartstikke goed omschreven.

Denk je echt dat het namelijk uitmaakt wie jouw Office 365 aanbiedt?

Kijk die dienst is die dienst en die doet wat die doet, of dat nou via leverancier A, B, C, D, ons, maakt niet uit geleverd wordt, die is degene die het verschil maakt. Zoals in alle dingen in de markt, gaat het uiteindelijk, wordt er gevochten op prijs. Dat is iets, ik doe daar niet aan mee, bij deze, dan weet je dat in ieder geval alvast.

Trekken aan geld

Office 365 is een middel

Office 365 is een middel en geen doel. Mijn doel is om jouw als ondernemer te helpen en te ontzorgen zodat jij weer meer kunt doen van datgene waar jij goed in bent. En IT is daarbij een middel.

IT is nog steeds faciliterend aan jouw onderneming.

Weet je?

Het moet er nog steeds voor zorgen dat dingen automatisch gebeuren, en dat ze consistent gebeuren.

Techniek zorgt ervoor dat jij, waar je ook bent op dit moment gewoon letterlijk hier met een druk op de knop kunt zien wat je wil zien, en letterlijk alles onder je duim en onder je vinger hebt zitten. Dan maakt het in deze tijd denk ik wel degelijk uit wie jou daarbij helpt en dan kom je terug op de rode oceaan.

Lachen

De rode oceaan zit vol met haaien, die vreten iedereen op, en die bijten iedereen kapot, en daarom is die oceaan natuurlijk lekker rood.

Mooi verhaal. Steve Larsen, zoek hem maar eens op: “red ocean, blue ocean”, dan vind je hem wel.

Doordat daar alleen maar geconcurreerd wordt op dat ene ding, gaat dan echt partij A het beter doen dan partij B? Misschien wel, misschien niet. Ze vechten in ieder geval om diezelfde euro, en dat gaat in mijn ogen nooit goed want ze willen allemaal die klant winnen.

Maar die klant die kijkt:

ja, ik heb alleen maar A wat ik wil kopen.

Waar koop ik dat?

Laagste prijs

Als voorbeeld:

Dus hetzelfde als jij, ik verzin even iets, een strijkijzer koopt, maakt mij het uit.

Je typt het op Google in en dan zie jij op bol.com, CoolBlue, die en die en die en je pakt de goedkoopste want die doos is die doos, weet je, daar zit hetzelfde in en waar je die nou koopt, maakt eigenlijk geen mallemoer uit.

Totdat er een keer iets is. Dan wordt het interessant want hoe helpen ze je dan?

Maar goed, dat is even een service dingetje achteraf als iets niet werkt, daar wil ik het nou niet over hebben.


Abonneer nu op Marcel’s kanaal op YouTube

Waar ik het wel over wil hebben is:

als we dus nou met z’n allen lopen te vechten om diezelfde euro in die rode oceaan, wat schiet jij er dan als ondernemer of als klant mee op?

Rode vs blauwe oceaan
Uiteindelijk helemaal niks in mijn ogen.
Wat ik heb gecreëerd is los van het ‘Altijd Veilig in Bedrijf pakket’ en het is helemaal niet om dit (op mijn schouders kloppen) te doen, want daar ben ik helemaal niet van.
Ook dit (deze podcast, blog en vlog) doe ik om jullie te helpen, anders zou ik ook liever niet op camera staan en mijzelf op YouTube en op Facebook en weet ik veel waar posten want ik weet gewoon

het verdwijnt de rest van mijn leven niet meer.

Weet je, ik ben een IT’er en om een klein voorbeeld te geven: mijn oudste dochter heb ik iets van gepost op Facebook toen ze geboren werd. Van de middelste, mijn zoon, ook. Van de jongste, al niet.

Ik heb volgens mij zelfs een keer ergens iets verwijderd.

Misschien herken je dat wel, als je fotos, of berichten of videos verwijderd, dan krijg je in één keer, ik heb het verwijderd van Facebook, van dit af, is van dat af, en dan een jaar na dato krijg je: ‘hé herinnering Marcel! Weet je wel, een jaar geleden was dit gaande bij je!’.

Verwijderd

En dan denk ik: ‘ho, wacht eens even. Ik heb dat verwijderd maar het staat er nog. Het staat niet meer online maar Facebook komt er wel mee’.

En dan denk ik:

alles wat je post mensen, dat gaat nooit meer weg.

Als je daar van uitgaat en daar naar handelt, dan weet je in ieder geval waar je staat.

Dus de blauwe oceaan. In mijn blauwe oceaan heb ik, punt één het is lekker rustig: je kunt lekker vrij zwemmen, je hebt een mooi strandje, mooi bedje en lekker genieten, lekker relaxen maar wat veel belangrijker is dat IT blijft een middel en geen doel op zich.

Rust

Dus ik kijk altijd verder naar waar kan ik nou jou als ondernemer het beste bij helpen.

Voor mij is dan het middel waarmee ik jou kan helpen, IT, want dat is nou eenmaal mijn ding.

Misschien los van wat andere tips en tricks die ik gaandeweg in mijn 11 jaar ondernemerschap tot op dit moment heb geleerd. Maar dat is een ander vak, dat is niet mijn ding in ieder geval, daar hebben anderen mensen voor geleerd of die zijn er dagelijks mee bezig.

Mijn focus ligt op IT en het bouwen van systemen.

Intern aan onze organisatie die ongeacht wat, continu dezelfde output en dezelfde resultaten kunnen leveren.

Dat jij aan het einde van de dag, of in ieder geval als wij klaar zijn, meer kunt, of dingen makkelijker kunt, of je zelf minder tijd kwijt bent aan IT.

Stop wasting time

HOE HELP JE LEVERANCIERS / PARTNERS?

Ik had vandaag een nieuwe leverancier/partner aan de lijn.
Hij zegt:

Marcel, jij vertelde mij laatst over jullie ‘Altijd Veilig in Bedrijf pakket’ en alle klanten waarvan je de opdracht krijgt dat je die binnen 2 weken volledig hebt omgezet’

Ik zei:

ja, dat klopt. Dat is gewoon zo’n ge-oliede machine, en nogmaals niet om dit te doen, want daar hou ik helemaal niet van.’

Badman
Hij zei:

‘ja, ik loop altijd te kloten met die OneDrive. Ik hou er niet van om mijn laptop overal mee naartoe te slepen, maar het product wat ik nou heb, Office 365, dwingt mij daar wel toe en daar hou ik helemaal niet van. Ik heb het liefst gewoon mijn tablet of op mijn iPhone, dat ik door een document kan bladeren en dat ik daar snel en eenvoudig bij kan. En vooral dat laatste, dat het gewoon betrouwbaar is, en niet te omslachtig en nou werkt het vaak gewoon niet’.

In dit geval, is het een Mac gebruiker en dat is dan wanneer ik denk: ‘dat kan anders!

Waarom focus je je nou op één product, en ga je daar om lopen vechten om daar zoveel mogelijk klanten in te krijgen?’

Verwonderd

Ik blijf altijd kijken naar de onderneming en de ondernemer.

Vooral de ondernemer, want daarom doen wij ook bedrijven tot, ik zeg maar even, 50 werkplekken. In principe maakt, het aantal,  geen bal uit. Maar meeste bedrijven die boven die 50 werkplekken gaan, die hebben ook, ja, veel complexere behoeftes en dingen dat ik denk: ‘dan past dat minder bij ons, laat ik het dan zo zeggen’.

Ik zorg puur voor die fundering.

Ik zal even vertellen waar het ‘Altijd Veilig in Bedrijf pakket’ uit bestaat.

We stoppen de Office 365 in, de business premium, zodat je je mailbox hebt en dat je die op al je devices, telefoon, laptop, tablet, PC, maakt niet uit waar, dus overal altijd hetzelfde ziet. Dus, denk aan je e-mail, ook je agenda, afspraken, al je contactpersonen die worden daarmee dus ook automatisch geback-upt. Verlies jij je telefoon, geen probleem, je koopt een nieuwe telefoon, je logt in. En, whoop alles komt weer terug uit de Cloud en je hebt je contacten weer terug’.

Ik hoor nog steeds heel vaak en ik vind het heel gek anno 2019 dat mensen nog steeds contacten in hun telefoon hebben zitten of zo. Dan crasht die telefoon of die verliezen ze en dan zijn ze al hun contacten kwijt.

Dan denk ik:

huh?’.

Rode vs blauwe oceaan

Nou ja, ik gebruik het al 11 jaar dus voor mij is het ongewoon om dat nog steeds tegen te komen, maar we komen het nog steeds tegen.

Het tweede ding is, we stoppen daar Google G-suite in en die gebruiken wij primair voor de Google Drive. Bij Google drive kan ik heel eenvoudig Team Drives aanmaken. Dat zal voor een ZZP’er, of een eenpitter niet zo spannend zijn, maar voor een bedrijf met meerdere afdelingen en meerdere mensen in dienst wel. De directeur zal echt wel een map hebben waar de rest van het personeel niet in hoeft te komen. Ik denk alleen al aan P&O files of aan allerlei andere bestanden.


Middels die Team Drives kan ik heel makkelijk mappen en leden toekennen zodat alleen diegene die bij die bestanden kunnen daar ook toe bevoegd zijn. Dat alles moet natuurlijk goed beveiligd worden en daar gebruiken wij ESET voor in combinatie met onze eigen unieke ransomware policy.

Het is een heel verhaal

Misschien wel leuk om te vertellen, maar dat gaat wel wat langer duren dan gepland. In 2015 hadden wij een klant die met name veel verkochten en exporteren naar Oost-Europa en Rusland. Ik probeer het zo kort mogelijk te houden mensen, dus hou even vol… De directeur en de accountmanagers gingen natuurlijk regelmatig die kant op om nieuwe klanten te werven en huidige klanten te bezoeken etc. De receptioniste en directiesecretaresse die boekte altijd de vluchten en de hotels en die kwamen vaak op die Russische websites terecht en dan zul je hem al wel aan voelen komen, op een gegeven moment was het bingo!

OOPS

Ze waren geïnfecteerd met cryptoware, destijds nog en nu heb je ransomware, daar vragen ze losgeld voor om je bestanden weer te ontsleutelen, of om een code te krijgen om ze weer vrij te geven. In die tijd was het cryptoware, daar vroegen ze geen losgeld voor, maar het zat gewoon op slot en nou ja: ‘mimimimimi, je hebt lekker pech’.

Nou ja, mooi klote want op dat moment ligt gewoon een heel bedrijf plat. In die tijd hebben wij nog iets… ik zal het niet helemaal vertellen, dat hoor je wel ergens anders een keer.

We hebben op een gegeven moment aan ESET gevraagd het gebeurde namelijk 5 keer in 3 maanden tijd, je zult wel weten wat voor soort gesprekken ik met die klant had en toen heb ik aan ESET Nederland heb ik gesproken en ik heb gezegd: ‘joh jongens, wat kunnen wij nou als kleine club doen om te zorgen dat dit niet meer gebeurt?’.

Wij zitten er niet op te wachten, de klant zit er niet op te wachten. Er is gewoon ontzettend veel schade en dezelfde keer weer een dag werk kwijt en we zitten hier met 40 medewerkers.

Na 3 maanden hadden we het eindelijk:

‘woehoe!’. 

Het bleek achteraf ook nog redelijk simpel te zijn zoals met de meeste dingen. Dus een set van inmiddels meer dan 400 instellingen die wij meegeven aan het antivirus pakket. Nou, die zit erbij zodat je in ieder geval Altijd Veilig in Bedrijf bent. Daar komt ook eigenlijk wel een beetje de naam vandaan, van het Altijd Veilig in Bedrijf pakket.

Beveiligd

HOE ZIT HET MET JE BACK-UPS?

Dan willen we ook nog steeds dat die data gewoon wel netjes geback-upt wordt in Nederland. Dus de mail en de Google Drive. Dus jouw e-mail, afspraken, contactpersonen etc, plus al je documenten en bestanden die in de Google Drive heb gezet worden netjes geback-upt naar ons datacenter. Mocht daar nou iets geks gebeuren: het wordt gehackt, het wordt gecrasht, het ontploft. Er vliegt ergens een vliegtuig naar binnen, dan weet je dat in ieder geval op Nederlandse bodem altijd die data nog veilig geback-upt is. In een notendop is het ‘altijd veilig in een bedrijf pakket’ waar ik dus mijn blauwe oceaan van heb gemaakt. Ik ben de enige die dat in die combi zo in de markt zet en aanbiedt.

Exlusive

We doen dat nou 2 jaar en we hebben daar zo’n ge-oliede machine in, wat ik zeg, als wij een klant, ook al is het 1 medewerker of zijn er 50 werkplekken, als wij vandaag het contract getekend binnen krijgen, dan zijn we binnen 2 weken klaar, zonder dat daar een directeur of de medewerkers super veel last van hebben. 

Dan heb je ergens 1 dag, dan hebben ze echt hinder, maar dat komt op moment dat wij zaken om moeten zetten zodat de mail niet meer naar de huidige server of provider moet, maar naar de nieuwe. Er moet een dood moment zijn waarop wij de huidige bestandslocatie op slot zetten en dus eigenlijk alles omzetten. 

Het loopt al een tijdje te synchroniseren op de achtergrond, maar dan doen we de laatste wijzigingen door waardoor ze de volgende ochtend gewoon eigenlijk gelijk weer aan de gang kunnen in de nieuwe situatie. Zodat die medewerkers niet een dag of een week, of weet ik veel hoe lang je af en toe wel niet hoort dat ze allerlei ellende hebben en hier niet bij kunnen en daar niet bij kunnen, allerlei systemen beperkt zijn.

Nou, ik hou er niet van. Ik heb inmiddels meer dan 20 jaar ervaring in m’n zak zitten. Doorpakken, oppakken, afhandelen en next.

Nu hebben we 2 of 3 klanten per week die we op dit moment omzetten, de agenda zit redelijk gevuld voor 2-3 maanden vooruit en het is helemaal super. Daar doen we het voor.

Ik ben super veel ondernemers aan het helpen. Het groeit als een malle, en wil je nou weten of dit iets voor jou kan betekenen of zijn?

Ik heb voor allerlei bedrijven, vooral in de beginfase, heb ik gevraagd van:

goh, mag ik van jouw bedrijf een case study maken?”.

Daarin heb ik gekeken naar heel veel diverse sectoren en stadiums waarin een onderneming zit. Sommige die gebruiken helemaal geen Cloud, die hebben een Nas staan of een server. Sommige hebben alles in een Cloud, maar zijn gewoon niet tevreden over de huidige manier van werken. Het werk niet voor ze. Als er iets niet moet zijn dan, dat herken je vast wel zeker uit het verleden, dat je een systeem gebruikt omdat het moet en het gaat je gewoon tegen staan.

Rode vs blauwe oceaan

IT is faciliterend aan je bedrijf, zorg dat het ook zo werkt want dan kan het je helpen in plaats van dat het een ellende ding is waar je verplicht toe bent om dat op die manier te gebruiken.

Voor mij is IT altijd een middel om een doel van de ondernemer te ondersteunen. Het doel is te zorgen dat de ondernemer meer kan ondernemen, minder met IT bezig is, geen gezeik aan z’n kop heeft omtrent IT, en niet dat de medewerkers elke dag zeggen van:

oh dit werkt er niet, en dat werkt niet en ik wil dit en ik wil zus en ik wil zo en. Nee jongens, dit is het systeem, hier werken we mee, dat werkt altijd hé.

Start stop

Voor mij is IT net als een auto. Voeger draaide je de sleutel om en reed je weg, nu druk je op een startknop en rij je weg. Nou zo moet het met een laptop of PC ook zijn. Je start dat ding op en je logt in en je moet kunnen werken. Je wilt gewoon geen gezeik hebben, en zeker je medewerkers niet want dat is allemaal productiviteitsverlies. Jij als ondernemer wilt gewoon lekker ondernemen. Je wilt doen… datgene waar jij goed in bent. En helemaal niet met IT bezig zijn.

De case study’s daar ging het even om. Van allerlei sectoren en bedrijven en stadiums waarin ze zitten, heb ik cases gemaakt en die cases studies heb ik dus inmiddels… Dat was het probleem, die kreeg ik niet 1 op 1 goed gelinkt aan degene die ze aanvraagt. Het was een manuel proces en als ik ergens niet van hou als IT’er is:

van dingen handmatig te moeten doen’.

Echt, dat verafschuw ik, dus ik probeer zoveel mogelijk te automatiseren.

RPA

Voor een case study die het beste matcht bij jouw, jouw bedrijf en jouw huidige situatie. Of in ieder geval de fase waarin je zit met het gebruik van IT in je bedrijf. Dus ik zou zeggen:

“ga naar Case Studies, volg die korte vragenlijst of de quiz zoals we hem noemen en dan stuur ik je direct een download link waar je de case study kunt downloaden”.

Doe het nu want morgen ben je mij weer vergeten en ben je weer met de orde van de dag bezig. Als dat niet morgen is, is het al over 5 minuten. Dit kost je slechts 2 minuten.


Bedankt voor het kijken, leuk dat je er was!


Deel dit als je denkt dat het voor iemand interessant is, tag hem, like it, share it.


Doe ermee wat je wilt en ik zie je graag de volgende keer weer.
Groetjes,


Marcel Martens


in Blog
Rode oceaan vs Blauwe oceaan
Marcel Martens 8 mei 2019

Deel deze post

Labels

Onze blogs

Aanmelden om een reactie achter te laten
Je kunt van anderen niet verwachten wat je zelf niet geeft