Wat kan een ondernemer meer dankzij MIJ?

Wat kan een ondernemer meer dankzij MIJ?
Geschreven door Marcel Martens op 29-04-2019 Laatst bijgewerkt op 20-09-2024

Hey! Hallo allemaal en welkom bij ‘Wat heb ik vandaag gedaan om mijn bedrijf weer verder te laten groeien?’ Vandaag is wel grappig, dames en heren, want mijn collega die nam een telefoontje aan en die zat tegenover mij en ik hoorde ‘m een beetje stotteren, haperen, zo van wie heeft die nou weer aan de lijn? Dan krijg ik zo een paar vraagtekens boven m’n hoofd en dat je denkt van: …ehm, hier klopt iets niet helemaal of het is iets spannends! Dus ik keek hier over m’n schermpjes heen, zo van:..nou, wie is het? Wat is het? “Ja, uhh, ik heb RTL Z aan de lijn en die vragen naar jou. Die willen jou op tv hebben.”

Ik zeg: “Ja, laat maar komen, weet je, ik vind dat wel leuk.”

Dus dan ben je een beetje gevleid denk ik he, als je daarvoor gevraagd wordt. Maar ja, van de andere kant is het natuurlijk ook gewoon een salesmanager of een sales medewerker die zit te bellen en die probeert je iets te verkopen.


Subscribe to IT Secret Radio channel on YouTube

Sharing is caring!

Dus ik raakte een beetje met die man in gesprek, ik zal z’n naam even niet noemen, want dat vind ik niet nodig. Maar ja, op zich wel een super leuk gesprek gehad. Ik denk dat ik hem uiteindelijk 40 minuten aan de lijn heb gehad en die man die was eigenlijk zo laaiend enthousiast van mijn verhaal dat ik dacht van: nou, weet je, waarom zou ik dat ook niet een keer met jullie delen? Ik bedoel voor degenen die mij volgen hebben het misschien wel een keer gehoord of in ieder geval delen ervan gehoord. Maar ik dacht van:

ja, weet je, ik maak er gewoon een podcast van en ik ga het ook gewoon met jullie delen, want ja, wie weet zijn jullie daar ook in geïnteresseerd

en zo niet dan zou ik zeggen: ‘spoel door naar de volgende!’


Om te beginnen, zijn vraag was: “ja, wat doen jullie nou precies?” Hij was op zoek naar een IT-bedrijf of specialist. Dus ik begon te vertellen dat ik al meer als 11 jaar ondernemer ben, lange weg gegaan… of achter ons, whatever… Dan zijn we wel even bezig. En dan kom ik toch eigenlijk weer een beetje terug op mijn verhaal van 2001 waar ik bij mijn toenmalige werkgever eigenlijk zei van: “nou, uhh..” – Harry heette die man. Ik zei:

“Harry, als we hierboven nou eens de demoruimte en vergaderruimte die we hebben, alles eruit, alles in de afvalcontainer en we zetten heel die ruimte vol met serverrekken. Allemaal servers en opslagruimte erin en we gaan Word en Excel per maand verhuren.”

Nou ja, als ik dat had gedaan met hem in 2001 en we hadden Microsoft en Citrix in die tijd zo ver gekregen dat dat licentie technisch ook mocht – want dat mocht ook niet, het was er gewoon nog niet in die tijd – dan zat ik hier dit niet nou niet te hoeven doen, maar dan was ik lekker cocktails aan het chappen ofzo in de Bahama’s. Ik weet het niet, maar.. ehh ja, helaas. Ik werd een beetje uitgelachen in die tijd. Zonde, want anders waren we echt wel de eerste geweest.


Goed, dat bloed dat kroop toch waar het niet gaan kon en in 2008 heb ik dan uiteindelijk alsnog die keuze gemaakt om voor mezelf te beginnen, mijn eigen bedrijf te beginnen. Destijds nog MIT-Serv, inmiddels M-It services, vonden we een iets betere en mooiere naam. Na 10 jaar hadden we ook wel zoiets van:

Tijd voor verandering!

Nou ja, daar ben ik dan in 2008 wel mee begonnen. Wij, in 2008 ben ik dus dat gaan doen wat ik toen voor ogen had. Ik heb een aantal bedrijven benaderd waarvan ik wist dat ze een uitdaging hadden op het gebied van beschikbaarheid, op het gebied van flexibel… overal, dus als in op elke locatie, maar ook overal bij al hun datagegevens en applicaties bij te kunnen.

Ik ben een beetje van de hak op de tak. Dus sorry daarvoor, maar in die tijd bij Harry – dat bedrijf toen – hadden wij heel veel scholen en andere bedrijven die wij op die manier allemaal in huis eigenlijk het ja, de voorloper van het werken in de Cloud, uit aan het rollen waren, zodat ze intern of danwel vanuit thuis, maar dan hun eigen servers en eigen apparatuur etc. waar ze met z’n allen op die server inloggen en daar eigenlijk dus Word, Excel en alle andere toepassingen die men gebruikt, daarop draaien. Dus dat ze een eigen centrale plek hadden om op te werken. Datgene ben ik dus in 2008 alsnog zelf gaan doen. En hebben we in de markt gezet naast een hele hoop andere Clouddiensten.


En ja, waar ik twee jaar geleden een beetje aan ben begonnen is van: is dit nou nog levensvatbaar? Als wij kijken waar we nu staan, waar gaan we over vijf jaar naartoe en waar gaan we zelfs over 10 jaar naartoe wat echt al heel ver vooruit is in de IT om daar nu een uitspraak over te doen. Maar dat zijn wel dingen waar ik over nadenk om jullie, de ondernemer, zo goed mogelijk te kunnen faciliteren. Want IT is in mijn ogen nog steeds faciliterend aan een bedrijf en moet je dus ondersteunen zodat jij weer meer kunt doen van wat jij wil doen. En om dat nou goed te doen, spar ik eigenlijk continu met ondernemers van uit allerlei branches. Dat kan auto, motors zijn. Vorige week hebben we nog smederij omgezet. Die is al 8 of 9 jaar klant, dus helemaal super dat die nog steeds voor ons kiest en ook meegroeit in diensten. In de farmacie, in de health care noem ik het dan maar even, in de consultancy, in de metaalsector, in de bouw, in de ja jongens… verzin het ff… alle sectoren denk ik wel dat wij op dit moment bedienen. En ik ben gaan kijken naar net als toen, 2001 had ik die visie, 2008 heb ik die voor mezelf dan geëffectueerd in die tijd ervoor voor andere bedrijven.


En nu opnieuw kijkend naar de markt, dan zijn wij dan de partij om bepaalde diensten te ontwikkelen en in de markt te zetten, of moet je dat aan de grote jongens overlaten als Microsoft en Google, die veel meer geld hebben, veel meer resources als in; mensen, experts, tijd, door de hoeveelheid mensen, etc.? En wat onze rol dan daarin al als dienstverlener in de markt om die ondernemer te helpen. En ja, dat is eigenlijk al een beetje het antwoord op een… ik was de draad kwijt.


Ik voel er veel meer voor om – en dat is ook echt mijn missie, maar daar kom ik dadelijk op – om ondernemers hier in Nederland te helpen, zodat ze meer kunnen ondernemen. Een ondernemer is niet voor niks ondernemer geworden. Die heeft een passie, die heeft een drijfveer en die heeft iets wat zorgt dat ie ’s ochtends niet z’n wekker hoeft te zetten maar ’s ochtends gewoon op staat, lekker aan de gang gaat, want die ziet dat waarschijnlijk net zoals ik: helemaal niet als werken. Dit ook jongens,  ik kijk even op de klok… je mag het zien; het is 10 uur. 10 voor 10, mij maakt het geen bal uit, ik vind het leuk om te doen en als ik jullie daar weer mee help of inspireer om ook weer meer te doen van waar jullie goed in zijn, dan heb ik mijn ding gedaan en mijn doel bereikt en daar doe ik het voor. Mijn missie is om alle ondernemers in Nederland ‘veilig in bedrijf’ te krijgen en daar is in 2000… daar kom ik zo even op terug.


Twee jaar geleden ben ik dus begonnen een pakket te ontwikkelen wat wij inmiddels het ‘altijd-veilige-in-bedrijfspakket’ hebben genoemd. En dat bestaat eigenlijk uit een volgens mij vijftal componenten; Office 365 Business Premium, dat is heel bekend in de markt. Heel veel ondernemers die: ‘jaa! Dat moet ik hebben!’ En die weten eigenlijk helemaal niet eens zo goed waarom, maar dat horen ze dan van links en rechts en iedereen en dat is helemaal de bom. En toch op één ding: waar zet je je data neer? Want als je in SharePoint gaat zitten kan ik je één ding vertellen: daar ga jij niet vrolijk van worden, want dat is namelijk een draak om mee te werken. Dus ja, dat lossen wij anders op. Daar kom ik dadelijk op, maar je krijgt een 50 gig mailbox, shared mailboxen, dus denk aan je info, factuur, administratie. Dat soort mailboxen, die zijn voor niks, die krijg je erbij. Je hebt een 50 gig mailbox. Je Office-licenties zitten erin, je Word, Excel, Outlook, want ja, wij Nederlanders zijn nou eenmaal gewend om met die toepassingen en/of applicaties te werken en daar nemen wij maar al te moeilijk afscheid van. Dus die zit erin.


Dan zetten wij er Google G-suite in en die gebruiken we met name voor de Google Drive. Want dat is namelijk wel hoe wij hier in Nederland gewend zijn om te werken en dat is gewoon lekker naar een schijfje klikken en in dat geval is dat de G. Nu heb je misschien de F, de H, de I, de J, ik weet het niet, maakt niet uit. Al die data die pakken we op, die zetten we bij Google neer. Google is daar ook heel fijn, want daar kunnen wegewoon teamdrives inrichten. Dus als jij nu een hiërarchie hebt of rechtenstructuur; machtigingen waar gebruiker A wel in die map mag, maar niet in die map. Denk aan directie, denk aan de finance, denk aan marketing, noem het maar op. Hoe dat je je rechtenstructuur ook in wilt delen met Google teamdrives kunnen wij heel goed bepalen dat de directeur die mag overal bij, die medewerker die mag op die, die, die en die map en andere medewerkers mogen daar, daar, daarbij en verkopers alleen daar. Nou, verzin het maar even. We kunnen het allemaal helemaal flexibel inrichten, dus naargelang de wensen van de klant en die kunnen dan nog steeds op de G klikken en gewoon door de mappenstructuur bladeren, links maken vanuit het bureaublad, Word, Excel, PowerPoint, maakt niet uit. De toepassingen waarmee je werkt kun je daar gewoon lekker snel doorheen bladeren. 


Voor de cadcammers, de marketeers, de video-editors etc. daar hebben wij ook aan gedacht, want die maken vaak gebruik van heel veel of hele grote bestanden en dan komt er weer een andere uitdaging bij. Als je die continu van die SharePoint-drive af moet halen; ja, dat gaat niet werken, want je kunt dat niet heel makkelijk offline werken. Ja, ze zeggen dat die functie er is, maar soepel werken is dan weer iets anders.


Goed, ik ben hier niet om dat product af te kraken, want dat is helemaal niet aan mij. Daar win ik ook niks mee, is helemaal geen doel op zich. Ik zeg alleen dat het beter en anders kan. En dat doen wij middels die Google Drive, want daar kan ik met de rechtermuisknop op een mapje klikken, even een projectenmap bijvoorbeeld: als ik daar heel veel in werk. Denk aan deze video’s, gemiddeld genereer ik op dit moment zo’n 5 tot 10 gig data per dag. Als ik die video’s aan het bewerken ben dan ga ik echt niet doen als die daar staan, want om het continu op en neer, heen en weer. Dus ik zorg dat die map lekker offline is en Google Drive die regelt wel dat op de achtergrond alles op tijd naar de Cloud gaat en vervolgens wordt het weer naar ons datacenter geback-upt.


Sla ik een mooi bruggetje naar de derde dienst die in het pakket zit. ‘Back-up online voor de mail’ en ‘Back-up online voor de data’. Mocht er bij die grote jongens dan toch een keer iets fout gaan wat natuurlijk ook nog steeds niet uitgesloten is vandaag de dag met alle cybercriminaliteit. Dan zorgen wij ervoor dat die mail en de data van Google die op Google staat netjes naar ons geback-upt worden.

Dat zijn drie en vier. Hebben we puntje vijf. En dat is gelijk een bruggetje waar ik eerder over begon… ja, het gaat misschien wel snel! Jongens, sorry daarvoor. Maar de antivirusbeschermer of in ieder geval de bescherming tegen ransomware en andere vormen van cybercriminaliteit van vandaag de dag.


Ga ik even terug naar 2005. In 2005 hadden wij een klant die heel veel exporteerde naar Oost-Europa en Rusland en de directiesecretaresse daar plus de receptioniste boekte alle vluchten om die kant op te vliegen en reserveerde de hotelkamers voor de heren. Waren met name heren die daarheen vlogen. En ja, je raadt hem al, voelt hem misschien al wel een beetje aankomen. Hun zijn in een kortere tijd meerdere malen getroffen door cryptoware destijds nog. Nu heet dat ransomware, want het is eigenlijk hetzelfde. Ze versleutelen al je data op je pc of je netwerk en je kunt er niks meer mee. Alleen toen vroegen ze er nog geen losgeld voor en inmiddels wel, noemen ze het ransomware en dan… ja, ransom zegt het al he, ze vragen d’r iets voor en dan moet je maar hópen dat je die sleutel krijgt.

Nou, één advies: betaal nooit! Het is namelijk geen enkele garantie dat je die sleutel ooit krijgt.

Het beste dat je kunt doen is aangifte bij de politie voor zo ver dat ze er tijd voor maken want ook daar, ja horen wij heel wat wisselende manieren van omgang in de markt. Ik heb er zelfs de vraag gesteld – hoogstpersoonlijk aan Peter R. de Vries en de Officier van Justitie – hoe dat nou precies zit. Ondercapaciteit. Mensen ze hebben er gewoon echt geen tijd voor. Dus ja, jammer dat jij al je documenten en je foto’s en een hele hoop privébezittingen kwijt bent die op jouw pc stonden. Had je maar beter op moeten letten. Dat is dan eigenlijk wat je krijgt. Dat ze wettelijk verplicht zijn om jouw aangifte in behandeling te nemen. Niet weg laten lullen daar. Eisen dat ze de aangifte aannemen. Of ze d’r vervolgens iets mee doen is een tweede. Maar je hebt als bedrijf of als burger het recht om gewoon aangifte te doen. En daar moeten ze nou eenmaal tijd voor maken. Dan kun je je echt niet af laten schepen. Als ze dat doen omdat ze op dat moment geen tijd hebben, maak dan een afspraak want dan komen ze er niet onderuit.


Even dat terzijde. 2005 dat bedrijf was ‘s middags getroffen. Die directeur die belde me op: ‘Marcel, hellup! Ey, hier, ik ben alles kwijt! Shit! Doe iets!’ Letterlijk, die was helemaal beetje in paniek natuurlijk, want d’r werd voor meer dan een terabyte aan data versleuteld daar. Al het werk van die dag was weg. We hebben alles op slot gezet. We zijn begonnen met restoren want we hadden eigenlijk binnen een paar minuten wel door dat daar geen beginnen meer aan was. Hun werken van ’s ochtends 7 tot ’s avonds 11, dus ja, wij zijn eigenlijk die hele nacht doorgegaan om al die data te herstellen, zodat hun de volgende ochtend om 7 uur weer konden werken. Dus nou, vol frisse moed, lekker weer aan de gang. En binnen een jaar… BINGO! Was het weer zo ver. Maar ja, de eerste keer had ik al geen leuk gesprek met ze. De tweede keer werd nog iets minder leuk.


Toen heb ik contact gezocht met ESET-Nederland en toen heb ik gezegd van:

Nou, okay. Wat kunnen wij nou als kleine club, kleine speler in die markt, die eigenlijk dit probleem wilde voorkomen, want los van dat de klant natuurlijk die ellende niet op z’n nek wil hebben – want die wil gewoon kunnen verkopen en kunnen leveren –  zitten wij daar ook niet op te wachten om de hele nacht door te werken om alles te herstellen.

Want dan, ja eigenlijk, ben je 24 uur terug in de tijd. Dus je bent een dag kwijt. Ook al het werk wat je mensen verzet hebben. En het kost bakken met geld en je krijgt letterlijk niks. Dus je gaat terug in de tijd, dat wil natuurlijk niemand. Nou, dat gebeurde dus vijfmaal in drie maanden tijd. Niet elke keer dezelfde site, maar wel allemaal uit Rusland en het Verre Oosten. Dat is natuurlijk ook een beetje moeilijk lezen. Dus mensen  die klikken maar wat. En ja, allerlei malafide websites waar ze opkwamen, was het elke keer de Sjaak. En na die tweede keer heb ik gesprek gehad met ESET en heb ik gevraagd van:

Wat kunnen wij nou als kleine club doen om met jullie samen dit te gaan voorkomen in de toekomst?

We hebben daar toen 2 fte’s of terwijl 2 medewerkers voor vrijgemaakt in tijd en die zijn tot en met de developers, ontwikkelaars, in India volgens mij – ik heb geen idee waar ze zitten – zijn die bezig geweest om te kijken wat wij konden doen als oplossing. En ja, gelukkig, na drie maanden: jeeej! Woehoee! Hadden wij eindelijk die oplossing. En dat is natuurlijk nog een beetje voorzichtig, want ja, we hebben natuurlijk in die maanden niet stil gezeten. En elke keer van alles strakker en beter instellen.


Nou, uiteindelijk is daar dus wat wij noemen een policy. Een policy is gewoon eigenlijk niet meer dan een hele bak met instellingen die wij meegeven aan de antivirus. Zijn er inmiddels al meer dan 400. Dus die zit ook in het pakket. Als je bij ons de ESET, je kunt ‘m online kopen, een paar euro, weet je, ik word d’r niet rijk van. Maar dan heb jij gewoon out-of-the box de installatie. Dan krijg je niet die 400 plus instellingen mee die nog steeds vandaag de dag groeien en onderhouden worden. En juist die instellingen, die zorgen ervoor dat jij en jouw bedrijf, jouw gegevens en je privé-foto’s, je trouwfoto’s, foto’s van de geboorte van je kinderen, joh, denk er allemaal aan. Ik moet er niet aan denken dat ik daar ooit iets van kwijtraak. Dat zijn nou de mooiste momenten van m’n leven. Die wil ik echt beschermd hebben, weet je. En als het daar dan toch iets fout gaat, dan weet ik 100% zeker dat ik terug kan vallen op een goeie back-up. Want ja, moet er niet aan denken dat ik dat ooit kwijtraak. Dus dat zit in dat pakket. Dat zijn eigenlijk de vijf kerndingen van het altijd-veilig-in-bedrijf pakket, dus Office 365 Business Premium met de Google G-suite, met de Back-up online voor de mail, met de Back-up online voor de data. En de ESET inclusief onze unieke ransomware-policy.


En dan om d’r nog een mooi sausje overheen te gieten, hebben wij een hele serie aan online trainingen gemaakt waarmee wij de ondernemer en de medewerker trainen. En dat kunnen ze op eigen tempo, eigen tijd doen. Dat kan op de mobiel thuis, maar ook op kantoor, op de pc, maakt mij allemaal niet uit. Waarin wij ze leren, bijvoorbeeld: hoe kan ik nou makkelijk een map of een bestand delen via de Google Drive met een relatie? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ‘ie dat wel in kan zien maar niet kan bewerken? Office 365; hoe kan ik voor mijn thuiscomputer – want je mag het op vijf apparaten gebruiken – hoe installeer ik thuis ook weer dan het Office-pakket, zodat ik niet alleen maar op de zaak d’r gebruik van kan maken, maar ook thuis. Hoe stel ik mijn tablets en iPhones of telefoons of smartphones of wat je tegenwoordig ook allemaal hebt, hoe stel ik daar nou mijn mail op in? Hoe stel ik daar Google Drive op in, zodat ik waar ik ook ben, veilig bij al m’n documenten kan. Kan van allerlei documenten verzinnen, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Alles wat je daarin zet, daar kun jij bij. Zo lang je maar een internetverbinding hebt of het van tevoren offline meeneemt.


Weet je, doe ik ook he, ik zet daar een berg privéspullen op… als wij lekker op vakantie gaan, nou ja fijn dat je met Netflix bepaalde films offline kunt meenemen, maar dat doe ik daarmee ook. Ik zet gewoon een map met films voor de kinderen klaar, in de Google Drive, en die zeg ik: ‘offline beschikbaar maken’. En of ik nou de Wi-Fi op de camping wel of niet heb en of die snel genoeg is of niet; de kinderen kunnen gewoon lekker een keer een filmpje kijken als ze dat willen of een keer een dag regen hebben en al dat soort dingen.

Ja, dan ga ik nu misschien een beetje technisch en een beetje ver; binnen Google kunnen we teamdrives maken, die voor heel het bedrijf zijn, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon persoonlijke drives maken, die alleen voor jou en of één goede medewerker is waarin je dus ook die medewerker nog privé kunt faciliteren. Nou, hoe uitdagend is dat dan? Of hoe fijn is dat dan voor die medewerker om – ik noem het even secundaire arbeidsvoorwaarden – om bij jou te kunnen komen werken. Ja, hij is flexibel, hij kan overal waar die is werken op willekeurige apparaten. Of ‘tie nou z’n laptop van de zaak vergeten is, dan logt ie gewoon thuis op z’n computer in en dan kan je d’r nog steeds in je offerte ’s avonds een offerte afmaken of nou ja, ik verzin het maar, hè, wat het dan ook is.


Dus ja, dat is wat in 2015 ons na die drie maanden die ransomware-policy heeft gebracht en die wij dus ook zorgt van eigens toe hebben gevoegd. Natuurlijk, hoef ik niet over na te denken. En waarmee wij dus inclusief die trainingen een super compleet pakket kunnen bouwen, of aanbieden in de markt waarmee mijn idee erbij (en ik weet niet of jullie dat ook zo zien), binnen IT nog steeds faciliteren, maar dan heb je altijd een basis. En ik noem dat even de fundering, de fundatie van je IT en alle basisbehoeften die elke ondernemer heeft, namelijk; bij documenten kunnen overal, waar die ook is, op welk apparaat. Dat moet veilig zijn, dat moet goed geback-upt worden. Ja, dan heb ik eigenlijk de drie onderdelen al van het pakket in de basis.

Dus ja, nogmaals, dat pakket is echt de basis waarop jij oneindig verder kunt bouwen en dan denk je: ja, maar ehh… hoe zit het met m’n ERP-software of m’n boekhoud-software of wat dan ook? In dit geval dat je snelstart gebruikt. Ik verzin maar even iets simpels. Die database of die data kunnen wij ook gewoon op de Google Drive zetten. Dus dan nog steeds kun jij veilig werken, maar die data staat in de Cloud en wordt veilig naar ons geback-upt. In dit geval dat jij Exact Synergy met Globe en allerlei koppelingen met webshops en andere dingen gaat bouwen, heb je misschien wat hosting nodig. Geen enkel probleem, wij doen nog steeds hosting, alleen nogmaals; ik denk niet dat het nog aan ons is om in hardware te investeren want op het moment dat wij dat vandaag kopen en over twee/drie maanden in gebruik gaan nemen, want er zit ontwikkeltijd in en nou, allerlei testfases etc. dan is het eigenlijk alweer oud. Dus laat dat lekker aan de Microsoft, de Amazon’s en de Google’s en de andere bedrijven over.


Dus dan bouwen wij eigenlijk een private Cloud binnen bijvoorbeeld Microsoft Azure waarin wij dat soort applicaties kunnen onderbrengen voor de klant. Dan houdt die nog steeds z’n flexibiliteit, z’n veiligheid, 2-way-authenthication, zoals we dat zo mooi noemen. Dus de 2-factor-authenticatie. Denk even aan de code op je telefoon of wat dan ook, voordat je in kunt loggen omdat extra veilig te maken. Allemaal mogelijk, je kunt daar ook middels allerlei devices bij jouw applicatie. Dat hoeft helemaal niet altijd vanaf de pc te zijn. Dus op die manier kunnen wij uiteindelijk toch dat hele IT-landschap van alle diverse applicaties die d’r zijn, aanbieden en zorgen dat die ondernemer ontzorgd wordt, want geen één ondernemer wil bezig zijn met IT, die wil gewoon ondernemen. En IT moet voor ons als een auto zijn, sleutel omdraaien, wegrijden. Oftewel tegenwoordig op de startknop drukken en gas geven. Zo zie ik IT.


En nou ja, dit verhaaltje had ik dus ook tegen die man van RTL Z verteld en die zei:

Ik hoef niet meer verder te zoeken. Ik wil jou hier in de uitzending hebben, dit is zo’n goed verhaal, klinkt leuk. Ik denk dat dat bij veel ondernemers past.

Dus ik zei: “ja okay, maar dan hebben we het alleen over nu. Weet je, wat is dan nog verder je doel van ‘How it’s done’ als je natuurlijk kijkt naar hoe je nu iets maakt?” Maar ja IT is zo onderhevig aan verandering. En weet je, wat je vandaag in de markt zet, is morgen oud. Ja, sorry, maar zo is het natuurlijk gewoon. Dus ik zei ook van: “ja, hoe zie ik dat dan over de komende drie tot vijf jaar?” Of net zoals ik in 2001 zei van: “hey jongens, we gaan allemaal servers hier neerzetten en dan gaan we Word/Excel verhuren.” Ja, in principe doet Microsoft zelf nu natuurlijk zelf ook niet anders met z’n Office 365 pakket.

Even terug dus: ik denk en ik zou niks liever hebben dan dat ik hier een chip in kan laten zetten, waarmee ik… – ja, dat kan natuurlijk allemaal wel he, maar is een beetje duur – lekker m’n deur open kan maken en m’n autodeur of m’n kantoordeur in kan loggen op m’n laptop. Beetje erg he, het liefst zou ik hier nu een USB-poort hebben (in mijn hoofd) dan kan ik lekker data downloaden. Dat zou voor mij al helemaal geweldig zijn. Dat is er nog niet en dat is misschien maar goed ook. Maar drie tot vijf jaar vooruit: ik denk dat we echt wel voorlopig blijven werken achter een scherm en iets van een toetsenbord en een muis om input te geven aan het systeem. Maar of wij dan nog met een laptop, een tas onder onze nek zeulen? Ik denk dat het steeds meer naar wearable gaat zoals ze dat vandaag de dag noemen. En dat er dan een tablet is of een telefoon. Ik gebruik zelf een iPhone Plus, ik vind dat super fijn. Net wat groter. Ik kan d’r eigenlijk alles op. Het is leuk dat ik m’n laptop heb, maar als het zo moet dan kan ik alles op m’n telefoon, dan heb ik daar niet eens meer een pc of een laptop voor nodig. En ik denk dat het daar steeds meer naartoe gaat, dat het dus gewoon… je hebt je eigen device en dat is dan je personal computer eigenlijk. Alleen dan in the pocket en die prik je gewoon op kantoor erin en dan kun je lekker werken. Weet je, je logt in, je kunt hierbij, je kunt bij je data, je kunt bij je e-mail, je kunt bij je applicaties en je hebt daar één, twee, drie of vier schermen aanhangen, waarop jij dan lekker kunt werken en dan heb ik het even over hoe ik het voorzie de komende drie tot vijf jaar.


Als ik nu een jaar of 10 vooruit ga, dan hebben we misschien nog steeds wel een scherm of iets van een muur waarop wat magic paint geschilderd is en waar je eigenlijk gewoon langs swipet, dan log je in en dan zegt ie: ‘ey Marcel, fijn dat je er bent. Welkom. Een bakje koffie wordt gebracht door de robot van Google’, die weet precies hoe jij je koffie drinkt en misschien weet die dat jij vannacht… – want ja, kun je mooi bijhouden op je telefoon of op de horloge, dan zie je van ik heb vannacht maar drie kwartier diep geslapen en normaal zijn het er dat vijf dus ‘ik weet dat jij deze morgen een espresso’tje lust in plaats van een bakje thee om even wakker te worden’. En dat is denk ik wel waar we naartoe gaan.

We gaan zo razendsnel met die techniek dat voor mij – en noem ik me maar even een nerd hè, want ik ben gewoon een IT’er in hart en nieren – ja, ik vind dat fascinerend als je kijkt naar die Google robot die door je huis kan rijden en die komt gewoon ff naar je toe en dan zegt ‘ie: ‘hey Marcel, denk je eraan, je moet om over drie kwartier bij je ouders zijn? Dus er staat een beetje file. Ik zou nou wegrijden want dan ben je mooi op tijd.’ Ja, briljant. Ik weet zeker dat mijn vrouw dat niet goed vindt, haha. Maar ik zou het liefst zo’n ding hier vandaag nog rond hebben rijden. Dus ja, dat is even mijn idee bij waar gaan we de komende drie tot vijf jaar naartoe en die vijf jaar daaropvolgend waarin dat nog wel eens veel sneller kan gaan dan ik dat voor nu kan voorzien.


Dus ja, los daarvan heb ik … en dat is op zich wel een hele leuke om creatief bezig te blijven; ik heb jarenlang in de bedrijfsadviesraad gezeten van het Koning Willem I College in Den Bosch en daar sparden wij of zaten wij één keer in de maand met directeur Bert van Strien van de ICT-academie. Daar deden wij met groep bedrijven, denk even aan SRP uit Den Bosch van de grote jongens. SAP-Power House was dat volgens mij in die tijd, maar weet ik even niet zeker. ING, volgens mij zat daar iemand uit het ziekenhuis bij. Wij waren één van de kleinere spelers en daarin kregen wij op een gegeven moment de opdracht om te gaan, of mee te denken, actief mee te denken in, okay, we zitten nu in… waar was het 2016 ofzo. Waar moeten de scholieren, de studenten die in 2018 beginnen nou in 2022 als ze van school gaan, wat moeten die dan kunnen? En ja, dan, weet je, super interessant, want vanuit de overheid krijgen de opleidingsinstanties kaders mee en ik wist ook helemaal niet hoe die wereld in mekaar zat maar goed, dan kom je ermee in aanraking en dan leer je een beetje hoe dat gaat. En dan zie je ook hoe vrij die interpretatie daarvan is. En dat er dus heel veel scholen heel, echt met de oogkleppen op al jarenlang denken: ‘nee, de overheid zegt dit, dus wij moeten dat doen.’

En dan denk ik: nee, nee, nee, nee, nee, nu weer weg, oogkleppen weg, alles open. Vrij nadenken, brainstormen, conceptueel denken.


Weet je, communicatie is super belangrijk. Want wanneer hebben wij contact als IT’er of servicedeskmedewerker? Wanneer heb je nou contact met die klant? Als iets niet werkt. Dus die man of vrouw die is gefrustreerd, die kan niet doen wat die zelf wil doen, dus die moet je zorgen dat je alles in één keer begrijpt. Echt, begrijpend luisteren jongen, is zo belangrijk daarin. Zorgen dat je het liefst hem of haar gerust stelt. Zo van: ‘nou ja, ik snap dat het super frustrerend is, ik begrijp dat je niet verder kunt, kun je mij even toegang geven? Dan neem ik de systemen over. En dan bel ik je terug zodra het gefikst is. Want dat is eigenlijk het enige wat die klant wil horen, hè. Die wil: ‘ok, fijn, jullie kunnen het oplossen. Heb je er enig idee van hoe lang dat duurt?’ ‘Nou, ik verwacht ongeveer een kwartiertje of een uurtje of nou ja maakt niet uit wat. En zorg dat ‘ie terug gebeld wordt, zodat die beste man of vrouw zelf iets anders kan gaan doen. En weet je, het klinkt super simpel, maar als je… ik heb toch best wel wat leiding gegeven aan een hele hoop servicedesk medewerkers hoeveel dat gewoon niet begrijpen. En dan denk je: is natuurlijk super veel verschil als je naar stagiaires kijkt van opleiding A, B of C. Ik ga expres even geen namen noemen. Dat is helemaal niet aan mij om die te beoordelen, maar daar zit een wereld van verschil in. Echt dag en nacht. Daar sta je echt met… huh? Waarom hij wel en hij niet? Weet je, zelfde kader hè, zelfde instructie vanuit de overheid aan het onderwijs, maar gewoon de interpretatie ervan, een invulling aan de opleiding: dag en nacht verschil mensen. Het is zo ver uit mekaar.

Maar goed, dat was dus voor mij super leerzaam, stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen denk ik en het is voor ons natuurlijk ook de toekomst. Dus als ik daar m’n steentje aan kan bijdragen om de aansluiting met tussen opleiding en werk, dus gewoon vraag en aanbod of in ieder geval het aanbod op de huidige vraag uit de markt aan te sluiten. Dat zal wel. Ik denk 80% van de opleidingen in Nederland is echt een mismatch. Een complete mismatch. En daar zouden we veel van kunnen leren denk ik.


Goed, ik ben daar door omstandigheden – waar ik hier verder niet op in zal gaan – mee gestopt bij het wisselen van de directie daar. Leek mij een mooi moment om het stokje aan iemand anders over te dragen. Maar dat zorgt er wel voor dat je in één of andere creatieve mode terecht komt om gewoon conceptueel na te denken. En ik denk dat dat ook wel een kracht van mij is om op een niveau met die ondernemer te sparren en echt te kijken van: nou, okay. En in een kwartier weet ik waar z’n pijnpunten zitten, z’n problemen zitten en hoe ik die het beste op kan lossen. En daar hoef ik geen nachten over na te denken, natuurlijk zijn er sommige complexe problemen die naar boven komen, waar we ook specialisten bij halen die daar vaker mee te maken hebben gehad.

Maar in de basis nogmaals, in die fundatie, ik denk dat er heel veel ondernemers zijn die waar het allemaal veel te moeilijk voor gemaakt is. Het is natuurlijk allemaal wel abracadabra, eentjes en nulletjes wat wij doen. En ik probeer dat gewoon een soort plat mogelijk te slaan, zo van: nou, hier heb je een pakketje. Net zoals je Ziggo alles-in-1 hebt of je KPN alles-in-1. Als je daar meer gebruik van maakt. Maak het nou is gewoon makkelijk. Zorg ervoor dat die ondernemer een sleutel krijgt waarmee die gewoon… laptop aanwerken, punt. Geen gezeik, niet allemaal hier daarvoor inloggen en dan moet ik die code daar… zorg gewoon voor één code om overal mee in te kunnen loggen. Alles aan mekaar linken, regel dat allemaal op de achtergrond. En laat die ondernemer gewoon lekker ondernemen. Dat is mijn kijk op IT en hoe IT bij kan dragen aan de onderneming en het bedrijf.


Ik zit hier even op mijn lijst te kijken of ik nog iets vergeet. Ik had wat notitiepuntjes gemaakt en ja, die ben ik vergeten denk ik. Ergens kwart van het verhaal dat… door alle diversiteit aan Cloud-diensten die wij in het verleden aanboden, was ook moeilijk, wij zijn een kleine club, dus allemaal specialisten voor aan te trekken die eigenlijk net zoals ik…  ik ben een beetje een manus van alles, ik vind alles interessant als het op IT-gebied aankomt. Als je eerdere afleveringen hebt gehoord dan weet je dat ik me echt gewoon helemaal terug kan trekken en ergens helemaal kan induiken. Blijf net zo lang studeren, onderzoeken, totdat ik er alles van weet. Zodat daar niemand meer mij iets over wijs kan maken. Maar om dat voor bijvoorbeeld 10 producten te doen en daarvoor iemand aan te trekken en dan verwachten dat die binnen twee maanden rendabel is; ja, dat is gewoon onmogelijk. Dat zul je als ondernemer ook wel begrijpen. Het is al moeilijk zat onder ons iemand voor één dienst, om daar helemaal eigen in te maken, want die mensen die leiden wij op, die laten we trainingen volgen, die geven we intern super veel trainingen. De eerste paar migraties die ze doen of het omzetten van klanten, kijkt er altijd een collega over de schouder mee, zodat ze zich geborgen voelen, veilig voelen, ze vertrouwen krijgen in zichzelf om ja, dat proces eigen te maken.


Want dat is het eigenlijk. Ik zie het gewoon als een systeem en daarin… of een machine en dan gooi je boven die machine gooien we wat grondstoffen en onderin komt er een product uit en dat dat dan voor ons iets IT is. Die stappen blijven in mijn ogen gewoon hetzelfde en daar heb ik de laatste maanden heel hard aan gewerkt om die systemen zo te maken dat… nou, ik heb bijna een online training klaar dat gewoon als ik nu een nieuwe medewerker binnen zou halen of van de straat zou plukken… ‘hier heb je een stoel en dan ga je een maand trainen en hier heb je twee demo-klanten. Oefen maar net zo lang tot je het kunt dromen en als ik ’s nachts om drie uur jou wakker maak, dat jij het feilloos kunt migreren en daarna mag je het met klanten gaan doen.’ Ja, daar wil ik naartoe.


Resumé, dus ja, leuk aanbod van die man van RTL Z om dus in ‘How it’s done’ mij neer te zetten, ons bedrijf en ons product hoe wij daar in de markt mee omgaan. Alleen nou voel je ‘m al aankomen: in het begin zei ik van: ‘nou, dat komt aan het einde wel. Daar vragen ze natuurlijk geld voor.’ En ik ben altijd van mening; als ik een expert nodig heb, dan moet ik daar dik voor betalen en dat heb ik ervoor over, want anders zou ik het zelf doen. En in dit geval, ik ben niet van dit, daar hou ik helemaal niet van. Weet je, laat mij maar lekker jou helpen, daar ben ik goed in en de rest… laat andere mensen maar lekker op de voorgrond staan, dat hoeft voor mij niet zo. Nou, ik zou dus zeggen van: ‘als jij mij aan tafel wil hebben dan moet je mij betalen.’ Mijn tijd is ook niet vervangbaar. Heel simpel, tijd is het kostbaarste bezit wat ik, of ja, het kostbaarste wat ik heb, want de tijd die ik hier sta te praten, die krijg ik al niet meer terug. Snap je? Dus ik hoop dat ik je hiermee help want dan krijg ik dat ervoor terug.


Maar ja, daar in ieder geval niet en willen wij zo’n uitzending moet ik het noemen denk ik? Aflevering maken. Daar gaan voor mij een paar dagen voorbereidingstijd in zitten. D’r komt een halve dag een tv-crew die komen natuurlijk bij ons de tent verbouwen en die moeten mij op allerlei hoeken en angles en belichting en weet ik veel wat filmen. Nou, dat zal echt niet allemaal even goed gaan. Dus dan hebben we take één, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien. Ik heb geen idee hoe dat gaat, ik heb dat nog nooit gedaan. Dus al met al zou dat mij misschien drie dagen kosten en dan vragen ze mij een bepaald bedrag. Ik ga dat bedrag hier niet noemen, want dat voegt niks toe denk ik. Het was een substantieel bedrag. En ik had gelijk al tegen die man gezegd zo van: ja, zo zit ik erin.’ Ik snap dat ik er ook een bepaalde exposure mee terug krijg. We komen op tv, in de herhaling, online. Hij had vrij snel cadeau gegeven dat ik de rechten zou krijgen van het beeldmateriaal etc. of in ieder geval rechtenvrij, zodat ik er zelf mee mocht doen wat ik wou, maar dan denk ik ja, dan wordt het wel een, even… sorry voor m’n Brabants – een verrekt duur filmpje. En kan ik dat misschien zelf wel beter op een andere manier doen, dus ook dan heb ik de laatste jaren geleerd slecht nieuws gewoon kort, kort, snel brengen.


Dus ik ga die man morgenvroeg bellen. Ik had hem beloofd deze week iets te laten weten. Maar ik ga hem morgenvroeg gewoon eerst bellen en dan zeg ik van: joh, leuk aanbod. Ik wil er best iets voor betalen en dan moet ik denken aan een paar honderd euro, omdat ik er zelf iets mee kan, maar ik ga daar zeker niet de nodige duizenden euro’s voor betalen die daar mee gemoeid gaan. Dus morgen ga ik hem het slechte nieuws brengen en dan mag ‘ie het volgende slachtoffer proberen te strikken.

Hier wil ik het bij laten jongens. We zijn ik denk alweer dik 30 minuten bezig. Vind ik een mooie tijd voor een podcast en een video. Bedankt voor het luisteren, ik ben op dit moment heel actief op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Dus volg mij op Instagram @mmartens uit mijn hoofd en ik zal de linkjes er hieronder bij zetten. Facebook, ik zit nog een beetje te zoeken. Ik ben destijds begonnen met IT-Secrets waar ik ook dit soort video’tjes postte over: wat heb ik vandaag gedaan om m’n bedrijf weer verder te laten groeien? Dat blijf ik daar doen, maar ik zet ze denk ik ook op de post van M-IT Services zelf, want dat is toch uiteindelijk het bedrijf waar het allemaal om gaat. Ik deel die privé weer, op m’n LinkedIn, YouTube kanaal hebben we, dus kijk daar. 


Heb je nou zoiets van: Marcel, ik wil wel iets meer over weten. Ga dan naar altijdveiliginbedrijf.nl/gratis-advies-gesprek. En daarin kun jij rechtstreeks in mijn agenda een kwartier van mijn tijd boeken voor een gratis adviesgesprek. En zoals ik eerder in de aflevering zei: ‘in een kwartier weet ik echt wel waar jouw pijnpunten zitten en dan kunnen we het vanuit daar doornemen. Hoe we kunnen kijken hoe we dat het beste op kunnen lossen.

Dat eenmalige advies of in ieder geval dat adviesgesprek is vrijblijvend en gratis dus maak daar ook wel gebruik van.

Heb je nou andere vragen, reageer dan. Laat het weten, reageer op social media, hieronder, boven als je swipet op Instagram, reageer en laat me weten wat je ervan vindt. Alle reacties zijn welkom. Rate het alsjeblieft ook of in ieder geval boordeel het, score het op iTunes of Spotify. Laat me dan weten wat je ervan vindt, dan kan ik meer van dat soort materiaal gaan maken.

Laatste en dan hou ik er echt mee op: ik ben ook begonnen met om een online training te geven in de vorm van een webinar zeg maar waarin ik je in anderhalf uur meeneem wat nou dit pakket precies voor jou kan betekenen. Dus zou je daar meer in willen, over willen weten, ga dan naar altijdveiliginbedrijf.nl/online-training en dan kun je daar aanmelden voor de eerstvolgende online training.


Bedankt voor het kijken, leuk dat je er was. Like het, deel het, share het, link het naar andere ondernemers, geef het door en ik zie je graag de volgende keer weer. Bedankt voor het kijken en luisteren en tot de volgende keer.

Groetjes,

Marcel Martens


in Blog
Wat kan een ondernemer meer dankzij MIJ?
Marcel Martens 29 april 2019

Deel deze post

Labels

Onze blogs

Aanmelden om een reactie achter te laten
Rode oceaan vs Blauwe oceaan